Belső ellenség? Amikor a konkurencia a saját szervezetedből érkezik
Képzelj egy jól működő szervezetet, egy erős és határozott vezetővel. A szervezet számos fejlesztési kihíváson ment keresztül az elmúlt időben.
A szervezetben van egy szakember. Precíz, innovatív, nagy teherbírású, véleményformáló, kockázatvállaló attítűddel. A különböző projektek mentén kritikus szemmel nézte a vezető lépéseit és nyíltan osztotta meg véleményét a környezetével. Olykor nyílt vitában is szembe szállt a felsővezetővel. Éles és kritikus vitáknak voltak fültanúi a kollégák. "Én nem így döntenék vezetőként...." - hangzott el sokszor.
Egy ideig a vezető figyelmen kívül hagyta a kritikákat. Alapvetően számított a kolléga tudására, és erős tartópillére volt a szervezetnek. Úgy volt vele, hogy a kritika, a természetes versenyszellem akár még neki is segíthet a fejlődésben.
Ahogy telt az idő, a vezető folyamatos belső ellensúlyozása nemcsak feszültséget keltett a szervezetben, hanem kezdte aláásni a vezetői szerepében.
A kolléga hol burkoltan, hol nyíltan kérdőjelezte meg a lépéseit, és ezzel egyre több kollégát sorakoztatott fel maga mellett. A kritikus hangok egyre erősödtek a vezető és környezete ellen.
Amikor már egyre feszültebb volt a kettejük kapcsolata, a felsővezető azon kezdett el gondolkodni, hogy hogyan oldhatná meg jól a helyzetet. Vajon mi állhat az erős kritika mögött? Egy nagyobb ambíció vagy tényleg valós szakmai aggodalom, esetleg szakmai elismerés hiánya?
Mit üzen a csapatnak, ha a vezető nem reagál az állandó rivalizálásra? Vajon segíthet egy tisztázó beszélgetés kettejük között ebben a helyzetben? Vajon meg tudja tartani a vezető az értékes szakmai tudást úgy, hogy közben a konfliktust is megoldja?
Ami tovább ronthat a helyzeten, hogy a felsővezető figyelmen kívül hagyja a kritikákat. Vajon lehet olyan teret teremteni, ahol a vezetőnek el lehet mondani a kritikus visszajelzéseket? Vajon ha nagyobb teret kap a nyilvános kritika, milyen eszközei vannak a vezetőnek, hogy azokat jól kezelje?
Ha a kettejük kapcsolata már személyes harccá válik, abban mindenki veszíthet. A kérdés, hogy lehet-e egy olyan közös cél, amely mentén a vezető jól tudja használni a kolléga kiváló szakmaiságát. Meddig menjen el a vezető, hogy megtartsa a kollégát? Meddig engedi a szervezeti kultúra elmenni a kollégát, hogy képviselje a vezetővel szembeni kritikát? Vajon milyen döntést vár a vezetőtől a szervezeti kultúra és milyen döntést bírna elfogadni?
Vajon a szervezet teljesítményét milyen mértékben segíti a versenyszellem? Hogyan kapcsolódik a célokhoz és az mentén hogyan kapcsolódnak az emberek, hogy közösen érjék el a célokat? Hogyan tudja a vezető összehangolni a különböző ambíciókat, visszacsatolásokat, érdekeket, célokat úgy, hogy elérjék a szervezet elé tűzött célokat?
Szupervíziós kérdések
Hogyan kezeled a belső kritikát?
Mennyire engedsz teret a kritikáknak?
Hogyan kezeled a belső rivalizálást?