Közös célok és széttartó szakterületek? - A projektvezető szerepe a belső integrációban
Képzelj el egy kiválóan működő szervezetet, amely erős szakmai alapokra és elkötelezett, kiváló szakemberekre támaszkodva fejlődik. Az elmúlt években egyre több projektbe kezdtek bele. Feszített ütemterv, ambíciózus célok.
Azonban a fejlődés egy idő után belassult és a vezető asztalán számtalan projektterv megakadt. A szakterületek egyre gyakoribb konfliktusokról, időbeli csúszásokról és minőségi hiányosságokról számolnak be. Vajon mi lehet ennek a hátterében?
Az első válasz az volt, hogy talán a projektmódszertanok elavultak. Ezért a vezető úgy döntött új technológiára állítja a szervezetet. A szemléletváltás bár hozott új perspektívákat, igazi áttörést nem. A projektek továbbra is elakadtak.
A szakmai területek szakember hiányról panaszkodtak. A szervezetnek megvolt a lehetősége a bővülésre, azonban az új munkaerő sem hozta meg a várt eredményeket. Annak ellenére, hogy a szakemberek toborzása szigorúan szakmai szempontok mentén történt, a kapcsolati hálókból megbízható és kiváló szakemberek kerültek a szervezethez.
A HR osztály közben próbálta kiszűrni a megfelelő önéletrajzokat. Az idő és a szervezeti nyomás alatt gyors döntések születtek. Az önéletrajzok közül a szervezeti értékeket tükröző önéletrajzokat választották ki, az első interjúk a szervezeti kultúrához való illeszkedést vizsgálták. Olyan szakembereket kerestek, akik valóban összhangban vannak a szervezet értékeivel.
A szervezetnek lehetősége volt szoftveres kiválasztásra is, amely képes elemezni és véleményt formálni a jelentkezők kognitív képességeiről. A rendszer 12 perc alatt 50 kérdés alapján képes felméri és értékelni a jelentkezők matematikai, logikai, fogalmi képességeit.
A többkörös kiválasztási folyamatok valójában nem hozták meg azt az eredményt, amelyben a vezetők bíztak. A korábbi problémák újra és újra előjöttek.
A szakértői szinten kezelt projektek elakadtak, a projektdöntések a szervezeti konfliktusok miatt egyre jobban a felsővezetőre hárultak. A szakmai viták mentén töredezett a szervezet működése. Az új szakemberek nem találták meg azon szervezeti értékeket, amelyhez kapcsolódtak volna. Majd lassan elindult az elvándorlás. Annak ellenére, hogy a szervezet szakmailag képes lenne az előtte álló projekteket kiváló minőségben szállítani, mégsem tudja megfejlődni saját elakadásait.
Vajon milyen projektmenedzserre lenne valójában szüksége a szervezetnek? Milyen megközelítésekre, szemléletre, működésre támaszkodjon, ami mentén képes lenne összehangolni a szervezeti stratégiát, projektcélokat, a szervezet működését? Miért lép bele a szervezet ugyanazokba a hibákba, ha van lehetősége a változásra, a fejlődésre?
Szupervíziós kérdések
Milyen szempontokat veszel figyelembe a projektvezető kiválasztásánál?
Vezetőként mennyire támaszkodsz a projektvezető javaslataira?
Mennyire látja át a projektvezető a szervezet céljait?